saraskastrull.blogg.se

Smarrig mat på Mitt vis

Lax med nötter och gräddig kål

Kategori: Fisk

 
Jag brukar ofta göra lax med nån topping i ugnen.
Här har jag tagit färskost som är smaksatt med pepparrot.
Saltade, pepprade firren, klickade på osten och köra i ugnen 200g ca 15-20 min. När det är 5 min kvar så tar jag ut formen och strösslar casewnötter ovanpå. De blir jättegoda när det rostas.
Om man vill kan man ju rosta dom i en panna för sig och sen strössla över laxen då den är klar.
 
Jag hackade 3 sortes kål: vitkål, blomkål och brysselkål till ungefär samma storlek. Frästa dom i riktigt smör tills de blivit mjuka. Då slog jag på grädde, och lite kalvfond.
Jag avskyr normalt sett kål men detta var ju fantastiskt gott och blev inte så fränt i smaken som jag kan tycka kål blir ibland.
 
Och att detta är en bra LHCF rätt(om man tar bort tomaterna då) gör ju inte saken sämre.
 
Gött!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: