saraskastrull.blogg.se

Smarrig mat på Mitt vis

Min fusksushi för oss som inte käkar rå firre

Kategori: Fisk

 
Denna goda sushi-kombination lärde jag mig av en sushimästare för några år sen. Perfekt för oss som inte gillar att äta rå fisk. Byt ut den råa laxen mot kallrökt lax(gravad går också bra). Sen lägg på en tjock träng gurka för att få det här krispiga och en sträng philadefiaost. Nu tog jag mycket färskost för jag tänkte spara dom där ...
rullarna ett par dar och då blir dom inte torra. Ett tips är att köpa GRÖTRIS(finns på rishyllan). Mycket billigare och lika gott som sushiriset som finns på världensmat-hyllorna. Recept hur man gör finns faktiskt på påsen. Köp sen noriark(finns på världensmathyllan), risvinäger och helst en sån där bambumatta. Men det går lika bra att ha plastfolie under noribladet då man ska rulla ihop. En flaska risvinäger håller hur länge som helst i kylen så det är en bra investering tycker jag! Lägg ihop långa strängar av lax, gurka och ost i mitten. Rulla ihop till en hård rulle. Ungefär som när du gör kanelbullar eller rulltårta. Slå in rullen i plastfolie och låt vila 30 min. Skär bort de fula kanterna(eller mumsa i dig dom själv när du håller på). Och skär sen i bra bitar.
 
Servera med soya, wasabi och gari

Kommentarer


Kommentera inlägget här: