saraskastrull.blogg.se

Smarrig mat på Mitt vis

Mina petit chouer

Kategori: Bakning

Petit chour är ett klassiskt fransk bakverk. Ibland kallas degen för branddeg på svenska.
Jag var kung i kockskolan på att göra dessa läckra små bakverk. Nu har jag inte gjort dom sen jag gick i skolan och det var väl 11 år sen. Men jag fick ett ryck och ville testa om jag fortfarande kunde göra dom.
Och dom blev faktiskt riktigt goda.
Det som är bra med dessa "småbröd" eller vad man ska kalla dom är att dom är perfekt som förrätt men även som efterrätt. Jag tänkte visa en förrätt/mingelmats variant men det går även att fylla dom med tex vaniljkräm och ringla chokladsås över och då brukar dom kallas: profiteroles. Och DET är en dröm i munnen vill jag lova.
Spritsar man degen avlång och fyller med glasyr kallas bakverket för éclair.
Men nu ska jag visa hur jag gjorde mina.
 
Receptet:
ca 20 st
2 dl vatten
50g smör
2 dl vetemjöl
3 ägg
 
Börja med att koka upp smöret med vattnet.
Tillsätta sedan mjölet, lite i taget och rör kraftigt med tex en träsked. Nu tog jag en visp i början för att få bort klumparna. Ha kastrullen på sidan av den varma plattan hela tiden.Du ska röra kraftigt tills degen släpper från kanterna och botten. Ta bort kastrullen från värmen och tillsätt äggen ETT I TAGET och rör kraftigt!!
Ägg, fett oc mjöl ska blanda sig. OBS! Ge inte upp och tro att du misslyckats eftersom degen ser faktiskt helt förstörd ut när du börjar blanda i äggen. Men det går faktiskt ihop sig efter en stund. Här är en bild hur "jävligt" det ser ut:
Degen delar sig och man tror att man aldrig ska jobba ihop den igen. Men det går!
Rör hårt bara!
Klicka sen ut bollar eller klickar på en plåt med papper på.
Jag testade att rulla till bollar och sen att bara nypa degen till icket perfekta bollar och det blev mycket snyggare sen när de var gräddade än helt runda.
Grädda mitt i ugnen 200g i ca 20 min eller tills dom fått en gyllengul färg. OBS! Ge fan i att öppna luckan under tiden. Den ska vara stängd annars blir dom platta!!
 
 
Resultatet!
Här hade jag fyllt med en röktlax röra med pepparrot.
Och...såklart, vänta med att fylla dom tills petit chouerna är helt kalla.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: