saraskastrull.blogg.se

Smarrig mat på Mitt vis

Äppelfläsk m karljohansalsa

Kategori: Kött


(fotot: fredrik gavelin)
 
Jag fick ett tips från en kollega(Kicki) om en rätt hon hade ätit och tyckt varit SÅ god.
Det var sidfläsk som man skulle tillaga i stekpåse i 8 timmar(!!!) på 75 grader.
Jag blev så nyfiken att jag var tvungen att testa det igår.
Jag har aldrig använt en stekpåse och jag har aldrig tillagat rimmat sidfläsk i bit.
Men det blev riktigt gott må jag då säga. Köttet blev extremt mört och "ramlade isär" när man skar det.
Mycket bra!
Här kommer receptet:
 

Till 4 personer, ugnstemperatur 75 grader i 8 timmar

Rimmat sidfläsk 500 gram hel bit 2 små syrliga äpplen ½ gul lök 1 vitlöksklyfta Färsk timjan 6 kvistar 6 korn hel svartpeppar 1 dl äppelcider 1 stekpåse.

Gör så här:

Klyfta äpplen, skiva löken och vitlöken. Stoppa allt i stekpåsen och förslut kör i ugnen i 75 grader i 8 timmar minst, max 12 timmar.

Vid servering värm upp fläsket i spadet,  bryn sedan i stekpanna och skiva sedan.

Salsa 1 dl stekt Karl-Johan 1/2 Aubergine ½ finhackad rödlök 2 tomater 1 äpple Lite av spadet från fläsket ½ chili Svartpeppar Salt vid behov.

Gör så här:

Skiva Auberginen i ½ cm tjocka skivor salta dem lätt och låt dem stå i 20 minuter för att dra ut vätskan.

Stek dem sedan tills de blir gyllenbruna i lite smör

Tärna under tiden resten ganska fint typ 1/2 cm stora tärningar, Chilin och löken så smått du kan.

Tärna svampen enlig ovan och blanda sedan ihop och smaka av.

Kan serveras direkt men kan också stå och dra en stund.

Blomkålsmos.

1 huvud blomkål 1-2 dl grädde Salt

Gör så här:

Koka blomkålen mjuk.

Mixa i mixer,  tillsätt under tiden grädden till en så slät pure som möjligt,  smaka av med salt.

Hoppas att detta ska smaka och trevlig höst!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: