saraskastrull.blogg.se

Smarrig mat på Mitt vis

Key lime pie utan ägg

Kategori: Desserter

 
Jag har länge gått och tänkt på att jag skulle göra en key lime pie.
Idag bestämde jag mig. Jag gick på affären utan lista och sååååklart, så glömde jag köpa ÄGG.
Men jag googlade runt lite och hittade en bra sida: http://bakemyday.se/
Och där hade han gjort en variant utan ägg som jag testade.

Key Lime Pie

Kexbotten

200 g digestivekex 100 g smör

Mixa digestivekexen till smulor i en matberedare. Smält smöret och blanda med kexsmulorna. Tryck ut i sex små formar eller en stor och förgrädda i ca 10 minuter i 175 grader.

Fyllning, Leila Lindholm

400 g sötad kondenserad mjölk 4 st äggulor 5 st limefrukter, skal och saft

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda kondenserad mjölk med äggulor, rivet limeskal och saft.Låt smeten dra åt sig smak av limeskalen i minst 30–60 minuter.Sila smeten genom en finmaskig sil och släng skalen. Fyll pajskalen och grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter (något längre om det är 1 stor paj).

Fyllning, VEGAN (Uppdaterat receptet!)

6 st limefrukter, river skal och saft (bara det gröna! Får du med det vita så blir krämen bitter) 4 dl sojamjölk 2 dl strösocker 4 msk maizena

Blanda ihop maizena och strösocker i en skål. Koka upp sojamjölken tillsammans med limesaft och skal. Rör ner i maizena- och strösockerblandningen. Låt stå och dra i 15 minuter så att smaken från limeskalen kommer fram. Sila sedan bort limeskalet och fyll dina förgräddade pajskal med smeten. Låt pajerna grädda i ca 20-25 minuter minuter i 160 grader, något längre för en större paj. De ska fortfarande vara lite gungiga i mitten när du tar ut dem. Låt svalna helt.

***********************************

 

Jag hade köpt kondenserad mjölk så jag tog det istället för sojamjölk. Minskade lite på sockret sen.

Vispade grädde till denna ljuvliga paj

Kommentarer


Kommentera inlägget här: