saraskastrull.blogg.se

Smarrig mat på Mitt vis

Halstrad röding på Saras vis

Kategori: Fisk

 
Har ni lite tålamod ska ni testa denna underbara rödingrätt.
Och som vanligt skriver jag som en kratta men försöker ge mina bästa tips för att underlätta i köket. =)
För att inte blir för stressad i köket så handlar allt om att ha en bra mise en place. Dvs att man ska ha allt på plats då man ska börja tillaga.
Så ha alla knivar, brädor, förkläden på.
Denna bräda preppade jag inför kommande sås och garnering.
Färsk dill, citron, fiskfond och tro det eller ej, scharlottenlök(stavas det så??).
Och jag har fasiken nästan kommit på varför kockarna flitigt använder sig av just denna "häftiga" lök.
Jamen kom igen. Säger man att man använder scharlottenlöööök i sin mat så vips blev man liksom Mannerström.
Iallafall, jag har en teori varför denna lök är så poppis förutom den milda trevliga smaken:
ALLA kan få den finhackad bannemig!
Efter alla dessa år så kan jag fortfarande inte FINHACKA en gul lök på ett hack.
Men åhh va trevligt att jag fixade det med scharlottenlöken!
Så gör iordning allt innan det gäller liksom...
 
 
Nu köpte jag hel röding från butiken jag jobbar på.
Vill man så kan man ju köra denna hel i ugnen. Men jag ville filéea den hemma.
Och nu kommer ett skitbra tips för alla er som köper hel fisk i butik och vill filéea hemma men blir irriterad över att fiskfan sladdrar omkring på skärbrädan:
 
Lägg firren på en (förslagsvis) tvättad handduk så ligg den still då du ska filéa
 
 
Sen när man filéat firren och har dom där stickbenen man oftast lämnar kvar för att man ids inte plocka bort dom, fööör att man inte har en laxtång. Helt allvarligt, vem har en lax/fisktång i lådorna?
Men då får man vara uppfinningsrik.
Och jag borstade av min ögonbrynspincett och drog ut benen med den!
Funkade klockrent.
=)
 
 
Fyra rödingfiléer som är redo för pannan
 
 
Jordärtskocksmoset:
 
Koka mjölig potatis och skalade jordärtskockor tills dom blivit riktigt mjuka.
Värm mjölk/grädde under tiden.
Pressa potatis och skockorna och blanda med grädden och en klick smör.
 
Såsen:
Stek först rödingen med skinnsidan ner ca 2 min.
Tag upp och lägg åt sidan så länge. Fräs scharlottenlök i pannan som ej ska vara urdiskad, utan man vill ha kvar skyn från rödingen.
Häll på grädde, smaka av med sal och peppar. Lägg tillbaka rödingen och låt puttra nån minut.
Avsluta med färsk hackad dill mot slutet så dillen inte tappar i färg. =)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: