saraskastrull.blogg.se

Smarrig mat på Mitt vis

Hemgjorda chips

Kategori: tips och trix

 
 
Billiga och goda chirre som man gör själv.
 
 
Hetta upp olja antingen i en fritös. Men ärligt talat, hur många har en sån makapär liggandes?
Så hetta upp olja, jag tog vanlig matolja i en kastrull. OBS! OBS! Ha fläkten AV pga ev. brandrisk(öppna hellre ett fönster om du vill vädra).
Skiva potatis tunt tunt. Bästa är om du har en mandolin. Men jag tog en osthyvel jag.
Skiva upp potatisen INNAN du värmer oljan så du har full koll på den heta oljan.
Testkör en pära.
Avgör själv om oljan är för kall eller för varm.
För varm= potatisen blir för mörk för snabbt, För kall= det puttrar inte som man är van (ja, alla har nog hört en fritös vid den lokala pizzerian tex).
Just ja, ha ett lock redo IFALL det skulle börja brinna. Kväv elden med locket, inte med vatten för tusan!
 
Det receptet jag kollade på så sa dom att man skulle ha en hålslev.
Jag rotade runt i mina lådor men hittade ingen sån, så det fick bli en tång från dollarstore som jag petade runt i mina chips (passa så ni inte bränner er)
 
 
Häll upp sen på en tallrik när chipsen ser bra ut enligt ditt tycke.
Kan meddela att det stora chipset där till höger var för ogräddat, så det gick bort.
Salta medans det ä varmt, rör runt och låt svalna
 
 
KLART!
 
Hemgjorda chips!
=))
Budget, men ack så gott
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: