saraskastrull.blogg.se

Smarrig mat på Mitt vis

Köttfärslimpa

Kategori: Kött

 
Jag fick verkligen kämpa för att inte tillsätta en massa extra, annorlunda kryddor denna gång.
Jag tycker att vanlig, klassisk köttfärslimpa med bara salt och vitpeppar är det godaste.
 
Köttfärssmeten: köttfärs, 1 ägg, ströbröd (blandad med vatten som fått stå och svälla i ca 5 min), salt, vitpeppar.
Forma smeten till en limpa och lägg antingen i en rektangulär smörad ugnsform eller på en plåt med bakplåtspapper.
Tiden beror lite på hur tjock limpa man gjort. Men ca 30 min får man nog räkna med.
Under tiden så kokade jag potatis och gjorde världens enklaste gräddsås: grädde, kalvfond och soja.
Hade turen att ha färska lingon plockade i byns skogar som jag rårörde med lite socker.
 
Helt underbart god vardagsmat!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: