saraskastrull.blogg.se

Smarrig mat på Mitt vis

Håller på med plommonspäckad karré

Kategori: Kött

 
Jag har späckat en bit färsk fläskkarré med plommon.
För er som aldrig gjort det så är det jätteenkelt. Man tar bara en långsmal kniv och gör som ett hål i mitten på karrébiten. Sen stoppar man in torkade katrinplommon.
Jag kryddade med rätt mycket grillkrydda, men man tar ju vad man själv gillar.
Sedan stekte jag alla sidor runt om för att få fin färg. Men orkar man inte det så är det bara att sätta in biten rå i ugnen. Det tar bara lite längre tid.
Sen så förlitar jag mig nästan helt på min käre stektermometer. Omöjligt att säga exakt tid eftersom alla ugnar är olika. Så har du ingen termometer-köp en! Underlättar otroligt i köket vill jag lova.
Stick in termometern i tjockaste delen på karrén och ställ in i 200 gradig ugn(kockarna säger säkert lägre temp) och vänta tills innertempen blivit just 70 grader.
 
Låt sen vila innan du skär upp den.
Jag ska vänta tills imorgon med att skära den i tunna skivor och servera med lite kokt potatis och brunsås.
Gött

Kommentarer


Kommentera inlägget här: