saraskastrull.blogg.se

Smarrig mat på Mitt vis

Ädelostlax med nöttäcke

Kategori: Fisk

 
Detta måste vara en av mina favorit fiskrätter.
Jag hackade purjolök och tomater och la i botten på en ugnsform.
Sedan la jag portionsbitar av lax. Smulade Kvibille gräddädelost över.
Saltade pepprade och tog lite citronsaft över. Körde i 200 gradig ugn ca 10min sen så tog jag ut formen och strösslade grovhackade salta casewnötter över. Ta inte med dom på toppen från början då blir dom brända.
Kör klart i ca 5-10 min beroende på vilken ugn du har.
 
Servera med kokt potatis och dillsås.
Dillsåsen: Fräs finhackad sharlottenlök med dillkvistar i smör. Häll på vitt vin och buljong och koka ihop.
Slå sen på grädde och koka ytterligare ett par minuter. Red av så såsen blir tjockare
 
Klart!
 
 
Det blir ljuvligt gott kan jag lova!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: