saraskastrull.blogg.se

Smarrig mat på Mitt vis

Experiment

Kategori: tips och trix

 
 
Jag älskar att testa nya snabba lösningar i köket. Går det att ta en genväg så tar jag gärna det.
Proffsiga kockar gråter säkert men strunt samma.
 
Ibland när vi steker en god köttbit i vår familj så kan jag bli jättesugen på gratinerat ostpotatismos till.
Men eftersom ingen annan är jag gillar det så känns det som om det tar för lång tid att först koka potatis, pressa den, värma grädde, göra mos, lägga upp i en liten form och sen gratinera.
Och det slutar ju alltid med att jag struntar i att göra det. För det är ingen idé att göra en stor mängd eftersom det är godast att äta a´la minute.
MEN
 
Då testade jag att göra pulvermos(gjorde det lite hårdare).
Blandade i smör, salt, peppar, lite riven muskonöt, en presad vitlök och sedan en lagrad riven prästost(västerbottenost går också).
Klickade i moset i en potionsform och strödde lite extra riven ost ovanpå.
Sen gratinerade jag av det tills det blev fin färg.
Sparade minst en timme på att göra det på pulvermos.
Och FAKTISKT så smakade det skitgott!
Det trodde jag ärlig talat inte. Det blev riktigt bra.
 
Är man många som man ska bjuda så tar man sig tiden att göra med riktiga potatisar. Men är man själv så är detta ett gott och snabbt alternativ!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: