saraskastrull.blogg.se

Smarrig mat på Mitt vis

Skapa ånga i en vanlig ugn

Kategori: tips och trix

 
Fick ett tips av en kock en gång som jag vill dela med mig av.
De flesta har ju inte en ugn med ångfunktion. Men då kan man med ett enkelt knep fixa det.
Jag brukar använda detta knep då jag gör hela stekar eller fisk.
Jag värmer upp ugnen som vanligt.
Ställer in det jag ska ha och kör på. Sen för att få ångan så tar jag ett glas med en liten skvätt vatten i botten och slänger i botten på ugnen och stänger luckan fort.
Alltså....såklart så slänger jag bara vattnet, inte glaset. =P
 
Då blir det en omgång ånga inne i ugnen.
Sen kan man upprepa eftre ett tag. Beror på vad man håller på med.
 
Just nu har jag revbensspjäll inne som får sig en omgång ånga

Kommentarer


Kommentera inlägget här: