saraskastrull.blogg.se

Smarrig mat på Mitt vis

Att fritera utan fritös

Kategori: Allmänt

Jag gjorde frasiga mozzarellasticks med aioli idag.
Nu ska jag ge lite tips på hur jag gjorde när jag blev akut sugen på friterat men inte hade en bra fritös hemma! =)
 
Jag köpte dessa frysta mozzarellasticks på jobbet. Finns även chili cheese som man får på burgerhaket.
Jag tinade upp dom i kylen(funkar ju att fritera dom frysta också men det tar längre tid).
 
 
Nu gäller det helt fokus på kastrullen.
Ska ni göra detta hemma så skippa att dricka öl/vin och flamsa omkring, det kan lätt ta eld.
Och håll ungarna sysselsatta. Går inte att springa iväg nån minut för att torka nåns rumpa mitt i friteringen.
Så full kontroll på den heta oljan.
Jag tog min vanliga kastrull. och till mina 7 mozzastick så hällde jag upp uppskattningsvis 3 dl olja.
Jag hade bara rapsolja hemma(den billigaste av dom alla). Funkade bra. Blir kanske godare med frityrolja?
Värm upp på 6´an. När oljan börjar "röra på sig så testa detta:
 
 
För att kolla så att oljan har bra temp så ploppa ner en brödbit och se hur den reagerar.
På bilden så har jag lagt ner brödet för tidigt. Brödbiten bara flyter omkring utan att bubbla och friteras. Så då ska ni vänta med att lägga ner det riktiga grejerna. Detta går väldigt snabbt.
HÅLL KOLL!
 
 
Nån MINUT, senare blev oljan het. Sänk plattan till 3-4 och lägg ner det du ska fritera.
Lägg inte ner för mycket åt gången då sänker du tempen och råvaran blir soggig och onödigt fet.
Ha stenkoll så du inte lämnar spisen för länge.
 
Ta upp dom efter ca.. 5 min. beror på om du lagt ner det fryst eller upptinat.
Kolla färgen.
Lägg på papper och låt fettet rinna av
Salta om så önskas precis då du tagit råvarorna upp ur din "fritös". .
 
 
Serveingstips till friterat plock: aioli, magoraja, pesto, salsa, bea osv osv

Kommentarer


Kommentera inlägget här: