saraskastrull.blogg.se

Smarrig mat på Mitt vis

Chokladmoussedröm

Kategori: Desserter

 
Mor min kommer på besök idag och jag tänkte bjuda på chokladmousse med färska hallon till kaffet.
Fick ett enkelt men jättegott recept av Robin på jobbet.
2,5dl grädde, 100g mörk choklad, 2 äggulor, florsocker plus valfri smaksättning. ex: Baileys, cointreau, rivet apelsinskal.
 
Börja med att vispa grädde. Smält chokladen. Jag gjorde i vattenbad på spisen men man kan tydligen köra den i mikron också.
Om chokladen blivit för het låt svalna något. Rör ner äggulorna och ev smaksättning i chokladen.
Vänd sen ner 1/3 av grädden i choklad/äggblandningen.
Vänd sedan ner resten och smaka av med florsocker för önskad sötma.
 
Häll upp i trevliga glas. Riv lite choklad över(då tog jag vanlig marabou) och plutta på några färska hallon!
Pudra på lite florsocker som pricken över I´et

Kommentarer


Kommentera inlägget här: